Fortsätt till huvudinnehåll

Om sura degar, byxor, trötta katter och tandborstning för muskler


Idag har jag tränat. I know, right? Inte nog med det - jag gjorde det mitt i surdegsbakande! När degen ändå skulle vila 30 minuter så gick jag ut och körde ett 30 minuters program av jogging i intervall. Jogga 90 sekunder, promenera 2 minuter and from the top... Who am I? Who have I become? 
Jag var lagom pepp på båda aktiviteterna, kan jag säga. Träning är som tandborstning - tråkigt, men man gör det. Jag började sporadiskt i februari för att inte helt förtvina bort i soffan, och har nu kommit till vecka två i träningsappen. Kommer jag ut två gånger i veckan, så är jag nöjd. 

För att summera:
Tandborstning = som att borsta tänderna fast för tänderna. 
Träna = som att borsta tänderna fast för musklerna.

Lagom pepp. Det står Kate of Spades 13 på tröjan. Ett minne från när jag tränade roller derby. Kate of Spades var mitt namn, och 13 mitt nummer.
Efteråt fick jag en kattpuss som belöning. Snällt tänkt, men nej tack. 

Surdegsbaket då? Jo... jag har börjat försöka lära mig det så här i coronatider eftersom folk antingen: 1. tänker passa på att baka under karantän, eller 2. hamstrar färsk jäst som om det vore toapapper. 

Jag vet inte vilket, hursomhelst finns det ingen jäst kvar åt oss som vill kunna baka bröd regelbundet, för att det är godare än fabriksbakat bröd. Jag ser alltså det här med att lära mig baka med surdeg som en nödvändighet eftersom jästen blivit en bristvara.

Idag är inte första gången jag försökt, men jag har alltid misslyckats. Jag har en (råg)surdegsgrund som jag startade och har matat sedan 17/3, och idag har jag då alltså kommit till skott. Det är enligt ett recept från Bröd, bröd, bröd vars författare jag har glömt bort. Jag vet inte så mycket om boken i allmänhet, men D fick receptet från en jobbkompis som tydligen brukar baka surdegsbröd. 
Fin limpa (på jäsning)!

Jag valde att tillsätta torrjäst, men det verkar som om det äntligen kan bli ett lyckat surdegsbak. Inte för att jag lyckas köpa torrjäst för den delen, den hamstras också som om det vore toapapper, men jag och en kompis utförde byteshandel. Jag fick torrjäst av dem, och de fick vetemjöl av mig.  Mamma förbarmade sig också över mig förstås, och skickade två kuvert torrjäst med posten. Jag vet inte vems paket jag öppnade, jag gick efter bäst före datum. Kan ha varit det jag fick av mamma.

I övrigt väntar jag på ett tillfälle att inviga de nya byxorna. Kanske när det blåser lite mindre. Det är jag som har sytt dem, efter Folkwear's Hollywood pants-mönster. Byxmönstret är baserat på mönster från 1940 prick. De har en ficka! I övrigt så har det ju visat sig vara vårens trendigaste byxor, jag har sett typen i var och varannan butik. Nåja... maktkänslan av att göra själv. 
 


Bra mönster för övrigt, tydliga instruktioner som gjorde byxsömnaden hyfsat enkel. Att sy grenen är aldrig roligt, men det gick bra enligt deras instruktioner. Jag har också sytt shortsen, men jag vet inte var de är just nu. Det är inte riktigt säsong för dem ändå... 

Avslutar med en bild på Nazca som tydligen blev alldeles utmattad av att jag var ute och tränade. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lördagsmys (med recept)!

Gårdagens lördag var inte lika hurtig som lördagen innan dess, vi tillbringade till och med dagen i två olika rum, men vi såg ändå till att mysa lite på kvällen. D ska på audition för sin balettskola idag, för att få behålla sin plats i ensemblen, och har varit ganska upptagen med balett det sista. Jag har varit ganska upptagen med mitt skrivande - 71 000 ord, sen 21 april.  Men kvällen ägnade vi åt varandra, med en mysig trerättersmiddag i vårens tecken.  Först ut kom en improviserad förrätt på kokt (fryst) sparris, med en ramslöksvinägrett och hembakad surdegstoast.  Förrätt Förrätten var med andra ord inte särskilt avancerad. Sparrisen är kokt al dente enligt anvisningar på paketet, brödet rostat i brödrost. Vinägretten bestod av olivolja, äppelcidervinäger, fyra blad ramslök, salt och peppar. Jag kan inte ange några mått, för jag tror inte på sånt där. Jag höftar när jag skriver, och höftar när jag lagar mat.  Varmrätten Jag får erkänna att jag vid varmrätten sakn

Mys och inte mys

Jag känner att jag har talang för det där med att blogga regelbundet... Det betyder tyvärr också att jag inte uppmärksammar de mysiga, bra, härliga tingen fullt så mycket som jag behöver uppmärksamma dem.  Det har under hösten varit ganska mycket dock, särskilt med programmeringskursen jag bestämde mig för att läsa. Jag sliter mitt hår med den, och ibland känns det inte som om jag skulle klara av det alls om inte D kunde hjälpa mig.  Nu håller jag på med den sista inlämningsuppgiften, deadline om en vecka och jag känner mig ganska så hopplöst försenad med hela uppgiften. Jag har också tappat all motivation efter julledigheten att försöka fortsätta med det här.  Det blir väl så, när man inte kan se någon framtid med det man gör, man tappar lätt motivationen. En framtid inom programmering känns långsökt, för mig. Tyvärr, får jag säga - jag hade nästan hoppats på att ha någon form av fallenhet för det och utveckla en kompetens som kunde vara användbar till jobb... Nåja, jag kan ju åtminst

Den fräna lukten - om hur en spis går sönder

Vår söndag blev lite mer dramatisk än förväntat. Vår spis gick sönder. Nu var det nog aldrig fara å färde, men jag får ju erkänna att jag inte kände mig särskilt kaxig när spisen gick sönder som den gjorde. Det började på morgonen, vi gräddade fryscroissanter och kokade ägg. Vi märkte inget direkt konstigt, men vi har blivit tvungna att köpa en annan sorts bakplåtspapper än det vi brukar använda. Min familj frekventerar Gekås, Ullared, och köper med sig bakplåtspapper åt oss, men nu har alla dessa rullar tagit slut, och av någon anledning är det ingen som vill åka till Gekås den här våren.  Det nya bakplåtspappret har ett ytskikt av silikon, och när vi var färdiga och slog av spisen, så märkte vi att det luktade fränt. Nästan som bränd plast. Det kom också vit rök i skov från bakom panelen där spisreglagen sitter. Det kändes inte riktigt normalt, men vi skyllde det ändå på bakplåtspappret och var lite missnöjda - vi hade ju till och med hållit oss under papprets maxtemperatu