Fortsätt till huvudinnehåll

Lördagsmys (med recept)!


Gårdagens lördag var inte lika hurtig som lördagen innan dess, vi tillbringade till och med dagen i två olika rum, men vi såg ändå till att mysa lite på kvällen. D ska på audition för sin balettskola idag, för att få behålla sin plats i ensemblen, och har varit ganska upptagen med balett det sista. Jag har varit ganska upptagen med mitt skrivande - 71 000 ord, sen 21 april.  Men kvällen ägnade vi åt varandra, med en mysig trerättersmiddag i vårens tecken. 

Först ut kom en improviserad förrätt på kokt (fryst) sparris, med en ramslöksvinägrett och hembakad surdegstoast. 
Förrätt
Förrätten var med andra ord inte särskilt avancerad. Sparrisen är kokt al dente enligt anvisningar på paketet, brödet rostat i brödrost. Vinägretten bestod av olivolja, äppelcidervinäger, fyra blad ramslök, salt och peppar. Jag kan inte ange några mått, för jag tror inte på sånt där. Jag höftar när jag skriver, och höftar när jag lagar mat. 
Varmrätten
Jag får erkänna att jag vid varmrätten saknade ett tredje element, man ska ju alltid tänka i tre när man dekorerar, men detta tredje element skulle främst vara estetiskt. Smakerna på tallriken talade för sig själva.  Det är svensk färskpotatis, kokt med 1 tsk salt, dill och citronklyfta. Nej, vi skalar inte färskpotatis - skalet är gott! Till detta serverades en smördegsinbakad getost med ramslök. Väldigt gott, så jag måste skriva ned det någonstans innan jag glömmer bort vad jag gjorde. Det här alltså mitt recept - inte hämtat från en kokbok. Ett original! 

Till två personer:
Två plattor smördeg, kavlade och överlappade på bredden.
200 gram getost
1 ägg
ca 3-4 varv flytande honung (för man trycker ju ut honungen i en cirkel, obviously!)
peppar
10 blad ramslök

Jag blandade ägg med honung, peppar och ramslök först, sen smulade jag i getosten och blandade ihop allt till en smet. Denna smet strök jag sedan över smördegsplattorna och rullade ihop det till en rulle. Sen hyst in i ugnen på 200 grader i ca 25-30 minuter. Rullen föll ihop i ugnen, varpå det blev detta plattare resultat, men det gör ingenting - tittar man på bilden ser det ju faktiskt ut som om det var meningen. 
Efterrätt
Efterrätten var en chokladpannacotta, som D gjorde. Hon följde recept ur boken Gourmetvego, men använde vegegel (vegansk gelatin) istället för agar agar som står angivet i receptet. Detta toppade vi med granatäpple och grovhackad, saltrostad, mandel. Väldigt gott. Men de andra rätterna hade varit så lätta att vi högg in på efterrätten för tidigt, varpå vi plötsligt fann oss proppmätta halvvägs in i efterrätten. 

Kvällens dryck var en chardonnay (Cono sur), som jag köpte för några veckor sen, med planer till en annan meny som inte blev av. Vinet passade väldigt bra ihop med den surdegsbakade getosten och färskosten. Det gick inte alls ihop med förrätten. Oh well... 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mys och inte mys

Jag känner att jag har talang för det där med att blogga regelbundet... Det betyder tyvärr också att jag inte uppmärksammar de mysiga, bra, härliga tingen fullt så mycket som jag behöver uppmärksamma dem.  Det har under hösten varit ganska mycket dock, särskilt med programmeringskursen jag bestämde mig för att läsa. Jag sliter mitt hår med den, och ibland känns det inte som om jag skulle klara av det alls om inte D kunde hjälpa mig.  Nu håller jag på med den sista inlämningsuppgiften, deadline om en vecka och jag känner mig ganska så hopplöst försenad med hela uppgiften. Jag har också tappat all motivation efter julledigheten att försöka fortsätta med det här.  Det blir väl så, när man inte kan se någon framtid med det man gör, man tappar lätt motivationen. En framtid inom programmering känns långsökt, för mig. Tyvärr, får jag säga - jag hade nästan hoppats på att ha någon form av fallenhet för det och utveckla en kompetens som kunde vara användbar till jobb... Nåja, jag kan ju åtminst

Den fräna lukten - om hur en spis går sönder

Vår söndag blev lite mer dramatisk än förväntat. Vår spis gick sönder. Nu var det nog aldrig fara å färde, men jag får ju erkänna att jag inte kände mig särskilt kaxig när spisen gick sönder som den gjorde. Det började på morgonen, vi gräddade fryscroissanter och kokade ägg. Vi märkte inget direkt konstigt, men vi har blivit tvungna att köpa en annan sorts bakplåtspapper än det vi brukar använda. Min familj frekventerar Gekås, Ullared, och köper med sig bakplåtspapper åt oss, men nu har alla dessa rullar tagit slut, och av någon anledning är det ingen som vill åka till Gekås den här våren.  Det nya bakplåtspappret har ett ytskikt av silikon, och när vi var färdiga och slog av spisen, så märkte vi att det luktade fränt. Nästan som bränd plast. Det kom också vit rök i skov från bakom panelen där spisreglagen sitter. Det kändes inte riktigt normalt, men vi skyllde det ändå på bakplåtspappret och var lite missnöjda - vi hade ju till och med hållit oss under papprets maxtemperatu